Frågor och svar
Vilka betalsätt finns det
Du kan betala med kort, banköverföring, faktura eller via Bankgiro/Plusgiro inbetalning (förskottsbetalning). Läs mer om våra olika betalalternativ på sidan köpvillkor
Måste man ange sitt personnummer för att betala med Payson
Nej, det behövs bara för själva betalningen om du vill beställa mot faktura. I kassan på våra Payson betalningsalternativ så finns dock personnummer med som inmatningsfält, men personnumret används då enbart för att hämta din adress och erbjuda samtliga betalsätt. Vill du inte ange ditt personnummer väljer du ”Annat alternativ” i Payson boxen (valet faktura är då inte längre möjligt).
Hur lång är leveranstiden
Leverans sker normalt inom 2-10 vardagar från det att din beställning är genomförd. Postgången tar därefter ca 1-2 vardagar. Vid särskilda tillfällen såsom under storhelger kan leveranstiden vara något längre. Detta meddelas dock i så fall alltid i samband med beställningen så du kan ta ställning till detta.
Hur levereras smycket?
Smycket levereras alltid i en fin smyckesask förpackad i ett vadderat kuvert för att skydda det på bästa sätt. Leveransen sker vanligtvis till ditt närmsta Postkontor eller Postens Serviceställe. Du får en notifiering (SMS eller e-post) när paketet finns att hämta ut, alternativt om du inte angivit detta (eller om Posten av någon anledning inte kan använda e-post/SMS notifiering) så skickas en vanlig postavi hem till dig så du kan hämta ut försändelsen med ditt smycke på angivet Serviceställe.
Kan jag ändra en order i efterhand
Tyvärr har vi små möjligheter att ändra en befintlig order. Men kontakta oss via e-post kontakt@charmicon.se och be oss radera ordern så tar vi bort den så du kort och gott kan lägga en ny order med de ändringar på produkter/betalsätt etc. du vill ha istället.
Är det alltid fraktfritt
Det är alltid fraktfritt att beställa från oss. Även reklamationer är kostnadsfria. Vill du lämna tillbaka ett smycke behöver du dock stå för portot på returfrakten (se under punkten ”Hur returnerar jag ett smycke” nedan).
Har jag rätt att ångra mitt köp
Ja du har enligt distansköplagen alltid 14 dagar på dig att ångra ditt köp och kan inom den tiden begära att få returnera smycket/smyckena du köpt förutsatt att du returnera dem i oskadat skick i smyckesasken de levererades i. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Läs mer om hur du returnerar här
Hur returnerar jag ett smycke
Kontakta oss via e-post: kontakt@charmicon.se innan du returnerar så vi vet att din retur är på väg.
Vår retur adress är följande (glöm inte frankera returen*):
CHILLICON for CHARMICON
Vallgatan 4
411 16 Göteborg
* Vi rekommenderar att du returnerar försändelsen med postens e-tjänst ”Skicka lätt” eller som ett rekommenderat brev så du säkert vet att den kommer fram till oss (vi har ingen möjlighet annars att ta ansvar för returen, om den mot förmodan inte kommer fram till oss). Här kan du boka skicka lätt (”Skicka lätt” går endast att boka via nätet och uppgift att fylla i för ”Skicka lätt” är utöver adressen ovan – E-post för avisering : kontakt@charmicon.se)
Smyckena behöver levereras oskadda och i smyckesasken du fick smyckena i. Du kan returnera i samma bubbelpåse som du fick smyckena i, klistra över den gamla etiketten med vår returadress. När vi mottagit smycket så kommer vi även returnera tillbaka dina pengar till dig (om du redan hunnit betala) /häva ditt köp/din faktura.
Hur gör jag ett byte
Det lättaste är att du kort och gott gör en retur till oss (se punkten hur du gör en retur ovan) på din gamla order och därefter gör en helt ny order på det smycket du vill ha istället.
Hur fungerar det med reklamationer
Kontakta oss via e-post kontakt@charmicon.se så återkommer vi med ett förbetalt ”Skicka lätt” porto till dig som en bifogad PDF.
Skriv ut, klipp ur och tejpa/klistra på etiketten över den gamla och lämna in brevet igen på ditt postkontor (du kommer få ett kvitto på inlämningen).
När vi mottagit och registrerat in smyckena igen så returnerar dina pengar tillbaka till dig.
Vad händer om jag inte hämtar ut leveransen
I de fall du inte hämtar ut din leverans betalar du som kund de eventuella extra fraktkostnader som uppstår vid retur tillbaka till oss. Vi tar dessutom ut en administrativ avgift på 150 kr för hanteringen och omkostnader för den ursprungliga frakten. Summan dras från din återbetalning. Skulle din beställning vara lägre än denna summa sker ingen återbetalning alls. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera det. Läs mer om hur du returnerar här
Har ni någon butik man kan besöka
Nej, Charmicon finns endast som e-handelsbutik på nätet inuläget.
Vad består era smycken av för material
Smyckena är alltid gjorda med äkta 925 sterling silver (925 tusendelar silver och 75 tusendelar av koppar). Nickel förekommer inte i äkta silver. Vissa människor kan dock ändå vara känsliga mot ämnen som finns i silver.
Stenarna är främst äkta naturliga kristaller eller halvädelstenar vilket gör att variationer i färg och form kan förekomma.
Är det äkta stenar med riktiga egenskaper
Ja det är äkta naturliga stenar och de är utvalda för att de enligt gammal mytologi och folksägen sägs ha vissa inneboende krafter och speciella egenskaper. Dock finns det inga vetenskapliga bevis för att egenskaperna/krafterna verkligen existerar.
Hur kontaktar jag er
Du når oss via e-post kontakt@charmicon.se. Vi svarar normalt mycket snabbt inom någon/några timmar, alla vardagar 9-17.