Köpvillkor och leverans

Beställningar

Alla beställningar sker via internet direkt i vår webbshop. Om du får problem i samband med beställningen är du välkommen att skicka e-post till kontakt@charmicon.se för vidare hjälp. Beställningen är genomförd först när du erhållit en orderbekräftelse från Charmicon. Denna kommer att skickas till den e-post adress du anger i din beställning. Har du inte fått någon bekräftelse på din beställning inom 24 timmar ber vi dig kontakta oss på kontakt@charmicon.se.

Leverans

Leverans sker normalt inom 2-10 vardagar från det att din beställning är genomförd. Postgången tar därefter ca 1-2 vardagar. Vid särskilda tillfällen såsom under storhelger kan leveranstiden vara något längre. Detta meddelas dock i så fall alltid i samband med beställningen så du kan ta ställning till detta.

Frakt

Vi skickar enbart smycken inom Sverige, vanligtvis som spårbart brev med postens tjänst skicka lätt eller i undantagsfall som vanlig brevförsändelse. Oavsett vilket leveranssätt just din försändelse skickas med, är frakten gratis för dig som kund (vid nyttjande av ångerätt står du som köpare för frakten tillbaka).

Betalningssätt

Betala med Payson

Vi använder oss av Paysons betalösning för säker och krypterad betalning* på internet. Vi har följande Payson betalalternativ, bankkort, banköverföring, sms och faktura, sen nedan för detaljerad beskrivning om de olika betalalternativen.

*Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Betala med Kort via Payson

Med Payson betalar du enkelt och säkert online. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar. Inga extra kostnader tillkommer.

Betala med Paysonfaktura
Med Paysonfaktura skickas din vara direkt utan att du behöver betala först, vilket gör att du får se varan och kan bedöma om den motsvarar dina förväntningar innan du betalar (läs mer om ångerrätt och övriga villkor nedan). Ingen fakturaavgift tillkommer.

Om Paysonfaktura
Vi erbjuder betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar Payson en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Payson debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om pantsättning
Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Betalning med SMS
Väljer du att betala med SMS och WyWallet i PaysonCheckout så anger du den kod som skickas till dig via SMS i betalfönstret, kostnaden för köpet (max 700kr) debiteras sedan på din vanliga mobilräkning.

Betala via Bankgiro eller Plusgiro inbetalning (förskottsbetalning)

Följ instruktionerna i den orderbekräftelse som du får när du bekräftar din order och betalar in summan till vårt Bankgiro 5896 -3026 eller Plusgiro 34 75 33 – 2 (glöm inte att ange ditt orderid). Vi bekräftar när betalningen kommit in och går vidare med ordern. Inga extra kostnader tillkommer.

Information om Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Läs mer om hur du returnerar under Frågor och svar

Information om ej uthämtat paket

I de fall du inte hämtar ut din leverans betalar du som kund de eventuella extra fraktkostnader som uppstår vid retur tillbaka till oss. Vi tar dessutom ut en administrativ avgift på 150 kr för hanteringen och omkostnader för den ursprungliga frakten. Summan dras från din återbetalning. Skulle din beställning vara lägre än denna summa sker ingen återbetalning alls. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Information om Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig order ber vi dig först kontakta oss på kontakt@charmicon.se för vidare information.

Personuppgiftslagen (PUL)

Charmicon följer Personuppgiftslagen (PUL). Genom att beställa varor från oss så samtycker du till att vi får hantera dina personuppgifter elektroniskt. Dina personuppgifter används enbart i syfte att upprätthålla kundrelationen.

Material och Garantier

Smyckena är alltid gjorda med äkta 925 sterling silver (925 tusendelar silver och 75 tusendelar koppar) Nickel förekommer inte i äkta silver. Vissa människor kan dock ändå vara känsliga mot ämnen som finns i silver. Stenarna är främst äkta naturliga kristaller eller halvädelstenar vilket gör att variationer i färg och form kan förekomma. Stenarna är utvalda för att de enligt gammal mytologi och folksägen sägs ha vissa inneboende krafter och speciella egenskaper. Dock finns det inga vetenskapliga bevis för att egenskaperna/krafterna verkligen existerar.

Reservation

Charmicon reserverar sig för eventuella felaktiga priser och slutförsäljning. Om felaktiga uppgifter upptäcks så kommer du informeras omgående och Charmicon kan häva köpet och återbetalar då eventuellt inbetalat belopp om intet annat blir överenskommet.

Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.

www.konsumentverket.se

www.arn.se